Idag finns det så många alternativ till webbplats att många företag och föreningar tycker att de klarar sig med en Facebooksida, ett Intagramkonto eller Google företagsprofil. Men det är ett misstag.
Det finns många skäl varför företag och föreningar borde ha en egen webbplats eller hemsida, där man själv betalar för webbhotell och domännamn. Här kommer tre starka skäl för att ditt företag eller din förening ska satsa på en egen webbplats.
Det första skälet är att det är tryggt, man äger det lilla hörnet av Internet som ens domän utgör. Det är lätt att tro att det räcker med en Facebooksida. Men då är vi beroende av andras gratistjänster som de kan förändra när de vill utan att meddela oss. Till exempel har företagssidor på Facebook tappat mycket spridning på senare år. Dessutom, om FB tycker att vi lagt ut något som inte passar dem kan de lätt stänga ner kontot och då kan det ta lång till att få tillbaka det. Så egen härd är guld värd.
Det andra skälet är att vi vill kunna nå alla – även personer som inte använder sig av sociala medier. Även om det är en överväldigande majoritet som har konton på sociala medier så är det 15 % som inte använder sociala medier regelbundet och som företag vill vi nå även dem!
Slutligen så kan en webbsida innehålla så mycket mer än andra (gratis) funktioner på internet. Här kan du sätta upp nyhetsbrev som automatiskt går ut till alla medlemmar eller du kan koppla på en funktion för tidsbokning. Det finns så otroligt många fler funktioner och finesser så det är väl värt pengarna att betala för webbhotell och domännamn.
Sammanfattningsvis så finns det få nackdelar och väldigt många fördelar med en egen domän och en plats där man själv får bestämma över innehållet, och som alltid finns kvar och som kan ge mer värde till medlemmar och kunder. Sen ska man självklart använda sig av sociala medier också! Till exempel för att underlätta för kunder att upptäcka företaget och driva trafik till sin webbplats. På det sättet kan man ha olika fördelar från båda lösningarna i kombination.