Så boostar du organisk trafik i dina sociala medier
Vi har vant oss vid att använda Google för att slå upp fakta, tjänster eller produkter. Men saker och ting börjar förändras. Studier har visat att 40% av yngre internetanvändare föredrar att söka på TikTok och Instagram i stället för traditionella sökmotorer. Det kallas för Social Search.
För dig som företag som vill synas mer på sociala medier innebär det att det är dags att se över dina sociala mediestrategier för att möta ett det nya sättet att söka.
Här är tips på hur du kan synas i sociala medier med hjälp av nyckelord som gör ditt innehåll sökbart.
- Hashtags – är fortfarande bra för att använda för att göra ämnen och fraser klickbara i ditt inlägg.
- Lägg omsorg på beskrivningen till ditt inlägg – vad handlar innehållet om? Vad är det som händer i filmklippet/vad händer på bilden?
- När du ska lägga text direkt på din bild eller din video får du bättre resultat om du använder Instagrams egen app för att göra det eftersom texten då blir sökbar.
- Lägg till alternativ text till inlägget – en ytterligare beskrivning på vad din bild/video föreställer/innehåller.
Antalet personer som använder sociala medier som sökmotor ökar hela tiden och det påverkar hur vi skapar vårt innehåll.