Att hålla i gång sina sociala medier är inte alltid så lätt. Det går bra när man har tid över och hinner vara kreativ och hitta på nya infallsvinklar. Men när man har ont om tid är det lätt att man skapar de inlägg som känns lätta att skapa och viktigast för företagets mål, att sälja. Eftersom våra varor och tjänster är det viktigaste i vårt företag skapar vi gärna inlägg som handlar om det om vi inte har något som styr in oss på andra slags inlägg.
För att variera innehållet och ge följarna ett innehåll som de kan ha nöje av eller kan relatera till så kan man tänka att man ska ha olika innehållskategorier. Det hjälper fantasin och du får en struktur på ditt innehåll.
Storytelling
Inlägg som berättar en historia. Gör in intervju med en kund, någon i personalen eller någon annan som har anknytning till ditt företag. Gärna en film men foto + text går också bra.
Bakom kulisserna
Inlägg som visar upp din verksamhet med film eller foton från dina lokaler där det ni visar upp det dagliga arbetet. Det låter era följare lära känna er bättre och skapar en koppling mellan er. Visa upp jobbet med att skylta om i butiken, hur ni paketerar varor för frakt eller när ni firar något.
Engagerande inlägg
Inlägg som bjuder in era följare att delta i ert flöde och bli medskapare. De kan kommentera, svara på en fråga, rösta på något eller gissa på något. Eller själva ge tips eller råd till andra följare. Att vara medskapare ger en känsla av gemenskap och engagemang i varumärket. Så bjud in dina kunder att delta i ert flöde!
Det finns många andra inläggskategorier som kan hjälpa dig att få ett varierat innehåll och underlätta skapandet. Dessa tre är de jag upplever får störst gensvar från målgruppen. Prova dem och utvärdera sedan!